Voorbereiding
Diana Roos benaderde mij begin mei. Het ontwerpen van een logo voor haar eigen bedrijf DianaRoos.com. De complete stijl van Jhingoer Advocaten was rond deze tijd helemaal af, dus heb ik deze opdracht aangenomen. Diana Roos ken ik al een geruime tijd en dus voor een bekende is het altijd leuk om iets leuks neer te zetten. Als 'Creative Manager' helpt ze makers het te bewerkstelligen. Vooral in de culturele sector (dans, theater) is ze erg actief.
Het is wel een uitdaging , omdat ik niet TÉ cliche wilt vormgeven. Denk dat veel studios een 'handwritten' font zou kiezen met een roos als logo. Dit gaan we dus NIET doen.
Nee het logo moet modern, cultureel, slim, breed, statig uitstralen.
Nee het logo moet modern, cultureel, slim, breed, statig uitstralen.
Na een gesprek van ongeveer een half uur. Het sturen van een moodboard van hoe zei haar logo ziet. Kunnen we beginnen.
Scribbles
Ik wilde eerst wat arti-farti proberen. Als ik haar naam in een scribble style (fast autograph) kan zetten. Voordeel van deze techniek is dat je een zeer persoonlijk logo krijgt. Nadeel is dat het iets te veel op een handtekening lijkt, waardoor je misschien een verkeerde uitstraling krijgt. De kunst is het minimaliseren van bewegingen om de naam te verkrijgen. Na wat tijd voelde ik de beweging om DIANA in 1 beweging te krijgen (zie bovenste image).
De scribble lijkt op een soort hartslag of het icoon water. Zag hier wel wat in.
De scribble lijkt op een soort hartslag of het icoon water. Zag hier wel wat in.
D-Roos
Tijdens de scribbles tekenen, lag één a4-tje 90 graden gedraaid. Ik zag daar een soort van roos in. WAT?! De letter 'D' als roos? Dat is origineel! Stopte met het tekenen van scribbles en ging meteen aan dit concept werken. Het is natuurlijk wel fijn als je heel subtiel en steady een roos in het logo kan verwerken op een slimme manier. Na 100 keer een D tekenen die op de bloem van een roos lijkt, was het tijd om deze even te vectoriseren. Het logo voelt meteen heel vertrouwd uit. Modern, anders, vernuftig en het heeft iets cultureels. Zo is een liggende roos op theater iets van Shakespear.
Huisstijl
Deze opdracht is enkel en alleen voor een logo. Toch kan ik het niet helpen om al over de gehele huisstijl te denken. Elegant, dynamisch, krachtig en slim zullen de kernwoorden zijn die deze huisstijl uitstralen. D.m.v. Diana Roos in te schakelen zijn de producties zoals ze in eerste instantie voor ogen waren. Niets is te gek! Dus de huisstijl van Diana Roos kan natuurlijk niet een saaie statische uitstraling hebben. Heb zelf een foto gekocht die dit EXTRA benadrukt. Je kunt hierbij al een beetje van de huisstijl proeven. Hoop dat Diana mij zal inschakelen als het zover is.
1. D-| ANA ROOS
Na de eerste zet concepten hebben Diana en ik even contact gehad. De op zijn zijde liggende roos sprak haar erg aan. De Roos voelde enigszins gesloten. Ook wilde ze het logo in kleur zien. Zelf vind ik een magenta-denim-goud-wit kleurenpalet goed aansluiten bij wat zij doet. Hieronder ziet u een 5-tal uitgewerkte concepten waaruit 1 logo uit gekozen wordt. De eerste is een variant. De D- roos is geïntegreerd in haar naam. Ook de 'i' heeft een functie. Die fungeert als platform, vloer, grond van de roos.
2. Diana Scribble als roos
Ook de scribble (zie boven) bracht haar een goed gevoel. Ik heb geprobeerd om de scribble omtezetten naar een volledige roos, waardoor het woord Roos niet meer in het logo moet. Vind het een aangename vorm.
3. D-IANA
Ook bij deze heb ik de steel van de roos geintegreerd in haar volledige naam. Het leuke van deze truuk is dat je nooit 2 verschillende logos hebt. Het woord en beeld-logo zijn nu samen.
4. D-IANA
Zelfde concept als hierboven. Alleen hier heb ik de focus meer op het steeltje gelegd. De 'i' fungeert als dash én als streeptje. Met dit logo kun je heel veel kanten op.