Op een zonnige zondagmiddag heb ik in Rotterdam met Stef Brok afgesproken. Stef is een echte all-rounder. Momenteel werkt hij als editor bij grote televisiezenders als 'BNNVARA' en de 'NTR'. Bekende producties zoals: 'Spuiten en Slikken', ‘Trippers’, ‘Dream School’ en in het verleden ‘de Jakhalzen’ heeft hij gemonteerd. Daarnaast creëert hij met zijn bedrijf volledige (online) videoproducties van concept tot montage.
Ook houdt Stef erg van reizen. Samen met zijn vriendin Janneke, heeft hij al veel van de wereld gezien. Tijdens een van hun laatste reizen hebben ze een droom waar gemaakt door al reizende een documentaire te maken. De film, "Balkan Triangle" draait nu op diverse filmfestivals door heel Europa. En nu heb ik de eer om, voor deze alleskunner, zijn bedrijf RevoltA te restylen.
RevoltA is een eenmansbedrijf met de focus op: concept, regie, camera(voering) en montage. Eigenlijk alle belangrijke aspecten binnen de wereld van film/tv/online. Zijn voormalige style beeldde dat niet goed uit. Persoonlijk zou ik bij zijn oude style niet kunnen raden wat voor bedrijf het inhield. Werk aan de winkel dus!
Het gaat om een complete stijl. Alhoewel er eerst discussies waren over het vormgeven van alleen logo. Zijn we, gelukkig, toch over gegaan naar een complete stijl. Uiteraard ben ik begonnen met het vormgeven van het RevoltA logo. Na heel was denk werk, ben ik begonnen met eenvoudig het woord RevoltA op te schrijven. De klant heeft aangegeven graag de R en de A in UPPERCASE behouden. Wat mij meteen opviel was dat de letter 'o' er flink uitspringt. Dit mede doordat deze letter in het midden staat en ingesloten wordt door de buitenste twee letters. Meteen schoot het idee van een lens in mijn hoofd. Aangezien de lens centraal staat bij RevoltA, ben ik hier mee gaan spelen.
Omdat alles in teken staat van amusement/tv/film/theater ben ik een kleuren pallet gaan kiezen. Samen met mijn kleurenwaaier kwam ik snel uit op de volgende kleuren:
• Red 032C ("Red")
• 130C ("Orange")
• Black Neutral C ("Black")
Omdat alles in teken staat van amusement/tv/film/theater ben ik een kleuren pallet gaan kiezen. Samen met mijn kleurenwaaier kwam ik snel uit op de volgende kleuren:
• Red 032C ("Red")
• 130C ("Orange")
• Black Neutral C ("Black")
Rood staat voor de amusement, warmte en de focus die zich afspeelt voor de donkere zaal waar het publiek zich bevind. Als je goed bij een productie oplet, zul je zien dat iedereen in het zwart gekleed is. Samen met deze unieke kleur 130C (oranje), maakt het deze kleuren-palet 'RevoltA'.
We hebben dus nu een krachtig concept. Sprankelende oranje woordmerk RevoltA. De 'o' als enige roodgekleurde letter die compleet rond is zodat deze als een lens gezien wordt. Na 100-en versies van het aanpassen naar mijn hand is de complete vorm gedefinieerd.
De basis van het beeldmerk RevoltA is uit het lettertype Mont Heavy gecreërd. Deze commerciële font is aangeschaft voor verdere productie. Fijne van deze font, is dat deze extreem makkelijk te lezen is - 'beter gezegd nog' - je kunt er bijna niet omheen.
Als tegenhanger van de Heavy font heb ik gekozen voor een rustige Ultra-Light versie.
De tekst zal immers altijd op de meest contrasterende kleur uitkomen.
De tekst zal immers altijd op de meest contrasterende kleur uitkomen.
Omdat RevoltA revolutionair te werk gaat - als een 'One Man Army'. Heb ik er wat stoerdere elementen ingegooid. Texturen van beton, grove grote plaatjes. Alles moet 'In-Your-Face' zijn. Samen met de vormen van het beeldmerk (rond en blokkig) krijg je de gewenste stoere uitstraling die dit bedrijf moet voorstellen.
Net als de keuze voor de kleuren is eveneens de gehele style gebaseerd op focus. Op een vrij donkere achtergrond springen de elementen eruit.
Thank you!