Slim Energie Besparen
New branding / logo design

Copy by Lonneke Ziemerink, design by Lennart Poort

Sfeerbeeld huisstijl Slim Energie Besparen ©Sinisters.nl

Introduction

De aanleiding van de ‘Slim Energie Besparen’ campagne is belangrijk. De aarde warmt op en dat heeft gevolgen voor het klimaat. Het broeikaseffect wordt versterkt door de hoeveelheid broeikassen in de lucht.
Om klimaatverandering te stoppen wil Nederland in 2050 energieneutraal zijn. Vanuit dit beleidsprobleem wil de gemeente Dordrecht samen met haar samenwerkingspartners de komende jaren zoveel mogelijk inwoners
informeren waarom energie besparen slim is. De gemeente wil bewustwording creëren en inwoners
stimuleren om energie te besparen.

Animatie van een mockup en concept idee. © Sinisters.nl

Dordtse Vlag

Energietransitie is een proces met een lange adem. De huisstijl van de campagne dient dan ook meerdere jaren
mee te gaan. Omdat inwoners de vorige campagne niet associeerden met de gemeente Dordrecht is het een wens dat deze campagne wel visueel wordt gekoppeld aan de Gemeente Dordrecht. Dit was het startpunt voor het nieuwe logo.
De gemiddelde Dordtenaar is bekend met de Dordtse vlag. Deze komt in Dordrecht op verschillende uitingen terug. De vlag is ook een belangrijk onderdeel van het logo van de gemeente Dordrecht. Als een brief van de gemeente op de mat valt is deze gelijk herkenbaar. De kans dat deze brief wordt gelezen is hierdoor groot. Vanuit dit gegeven is de huisstijl ontwikkeld en is vervolgens de vorm van het nieuwe logo ontstaan.

Logo Gemeente Dordrecht

Spelen met het logo van Dordt ©Sinisters.nl

Logo Slim Energie Besparen 

Dit is ons logo. Onze trots. Gebruik het logo alleen zoals deze in dit hoofdstuk staat beschreven. Het logo is ontstaan bij het bestuderen van de Dordtse vlag. Als je deze kantelt ontstaat er een soort “molentje”. Maar dat niet alleen, ook kan je er een zonnetje in zien en misschien wel een bloem. Het logo is dynamisch, tijdloos en speels. Het voelt groots en Dordts aan. Dordrecht staat centraal door de uitsparing/besparing. Het energie symbool heeft de kleuren van de zon, het water en alles wat groeit en bloeit. Daarnaast is
het logo abstract genoeg zodat er ook voldoende voor de verbeelding overblijft.

Volledig beeld inc. margins van het logo ©Sinisters.nl

Iconen

Belangrijke elementen van deze huisstijl zijn de vereenvoudigde iconen. De iconen zijn stuk voor stuk uniek en vertellen samen een verhaal. Omdat alle iconen uit de vorm van de vlag van Dordrecht bestaan voelt het een geheel. De iconen bestaan uit een vast stramien. Het stramien is een veld
van 3 x 3 blokken. Door blokken van richting te veranderen ontstaan nieuwe vormen, waarmee telkens
nieuwe iconen ontwikkeld kunnen worden.

Iconen Slim Energie Besparen ©Sinisters.nl

Verhalen

Iconen staan opzicht zichzelf voor één woord. Hiermee kunnen we geen verhalen vertellen aan het publiek. We hebben besloten om het volgende in de huisstijl te zetten. Alle iconen moeten aan elkaar geplakt kunnen worden. Als een soort rebus kun je hiermee een gewenste zin vermelden. Op de strip hieronder kun je wat verhaaltjes lezen. 

Iconen strip vertellen een verhaal ©Sinisters.nl

Kleuren

De kleuren voor deze campagne zijn halverwege het design proces veranderd. Omdat tegenwoordig alles digitaal toegankelijk moet zijn, waren we genoodzaakt sommige kleuren aan te passen zonder verlies van de huisstijl. Omdat alle iconen naast elkaar geplakt kunnen worden moeten ze erg bij elkaar passen met dezelfde hardheid. Het resultaat is een vrolijk pallet wat toch eigen is. 

Om zo breed mogelijk over te komen hebben we de kleuren gekozen die staan voor: Groeien, Zon/Energy, Dordrecht, Water/wind.
Conclusie

Al met al ben ik zeer tevreden met deze opdracht. Ik denk dat ik een zeer unieke vormgeving heb neergezet die tijdloos is. Doeltreffend en simpel, maar toch 'slim'. Ben erg benieuwd waar dit project over 5 jaar staat. 

Mockup Social Media Ad ©Sinisters.nl

Voorkant van cadeaubon

Achterkant van cadeaubon

Mockup briefpapier ©Sinisters.nl