Geschiedenis
Het Sportpark ontstond honderd jaar geleden. De iconische tribune is kenmerkend voor het park. Er werden vroeger onder meer paardenkeuringen en paardenshows gehouden, maar je kon er ook terecht voor dingen zoals motorvoetbal, brandweer demonstraties, schietoefeningen, kermis, ringsteken en nog meer. Tegenwoordig maken verschillende verenigingen gebruik van het sportpark en kan je er terecht voor voetbal, zelfverdediging, handbal, atletiek, fitness, badminton en worstelen.
Visie
Door een toegankelijk sportaanbod, levert Sportpark Reeweg een belangrijke bijdrage aan een gezonde buurt en samenleving. Het zorgt ervoor dat mensen vitaal blijven en meer veerkracht hebben. Het versterkt je zelfvertrouwen, eigenwaarde en je kan er andere mensen ontmoeten. Sportpark Reeweg is er voor iedereen; iedereen is hier welkom en iedereen kan zichzelf hier ontwikkelen en groeien.
Missie
De missie van Sportpark Reeweg is om op korte termijn een open, veilig, modern en multifunctioneel sportpark te zijn. Een sportpark waar iedereen, ongeacht welke leeftijd terecht kan om zijn of haar eigen ding te doen. Van topsport op niveau, naar recreatief een balletje schoppen of gewoon een stukje wandelen of buiten spelen. De verenigingen die hier gevestigd zijn werken goed samen en versterken elkaar. Een plek met een maatschappelijke meerwaarde. Waar je mensen kunt ontmoeten en even kunt ontsnappen.
"De iconische tribune is kenmerkend voor het park"
Logo
Never change a winning team. Na urenlang in het Regionaal Archief te ploeteren kwam ik een foto tegen wat doet denken aan een poort met reuzenletters 'Sportpark-Reeweg' er op.
Via google probeerde ik erachter te komen wie deze letters gemaakt heeft. Helaas zonder resultaat. Dit lijkt een perfecte start voor het logo te zijn. Mede met in het hoofd hebben dat 'Sportpark Reeweg' 100 jaar bestaat. Dit kan dit alleen maar goed uitpakken!
Via google probeerde ik erachter te komen wie deze letters gemaakt heeft. Helaas zonder resultaat. Dit lijkt een perfecte start voor het logo te zijn. Mede met in het hoofd hebben dat 'Sportpark Reeweg' 100 jaar bestaat. Dit kan dit alleen maar goed uitpakken!
Na netjes de letters hebben overgetrokken en alle letters netjes heb neergezet was ik verbaast. Is dit hem al? Ja dit is hem! Kan jullie heel veel schetsen laten zien, maar voor dit logo heb ik geen schets. Soms heb je geluk zeg maar. Uiteraard heb mijn klant ook 2 andere opties geboden die ook redelijk sterk waren. Maar dit woordmerk sprak meteen tot de verbeelding.
Brand Style
Nu het logo gemaakt is, gaan we de branding erom heen verzinnen. Uiteraard, zoals in de briefing staat, staat de hardloopbaan centraal. Deze zeer herkenbare vorm wil ik graag meenemen in de algehele branding van Sportpark Reeweg. 100 jaar geleden was de hardloopbaan nog een renbaan voor het paardenrace. Denkende aan dit, herinner ik mij dat de kleuren van de jockeys op de paarden erg leuk waren. Dit wil ik als basis hebben voor het kleurenpalet.
Deze prachtige kleuren doet je automatisch denken aan sport. Vooral het geel, blauw en roze heeft iets retro-sport gevoel in zich. Perfect om hiermee aan de slag te gaan. Uit een vorig voorstel had ik nog de lijnenspel van de atletiekbaan, door deze op strategische plekken te zetten krijg je een heerlijk gevoel wat op een huisstijl begint te lijken.
Sportpark Iconen
Je kunt veel sporten beoefenen bij het Sportpark. Om naast tekst duidelijk aan te kunnen geven om welke sport het gaat, heb ik een aantal UNIEKE sporticonen gecreëerd. Wilde graag creatieve unieke iconen maken die staan voor de sport bij het SPORTPARK. Wilde persee niet de AA-Drinks stickfigures gebruiken. Wat maakt sportpark nu uniek! Het PARK natuurlijk. Wilde op een subtiele wijze het park gedeelte in de iconen verwerken.
De leden van het Sportpark vonden het idee van Sport (stickfigure) Park (boom) heel erg leuk. Deze hebben we meteen meegenomen in de huisstijl.
Sportpark Iconen
Je kunt veel sporten beoefenen bij het Sportpark. Om naast tekst duidelijk aan te kunnen geven om welke sport het gaat, heb ik een aantal UNIEKE sporticonen gecreëerd. Wilde graag creatieve unieke iconen maken die staan voor de sport bij het SPORTPARK. Wilde persee niet de AA-Drinks stickfigures gebruiken. Wat maakt sportpark nu uniek! Het PARK natuurlijk. Wilde op een subtiele wijze het park gedeelte in de iconen verwerken.
De leden van het Sportpark vonden het idee van Sport (stickfigure) Park (boom) heel erg leuk. Deze hebben we meteen meegenomen in de huisstijl.
De bedoeling is dat elke sport zijn eigen icoontje heeft. Alle icoontjes dienen afgebeeld te worden met een boom, dit maakt het uniek.
Font
Altijd ingewikkeld; keuzes voor de lettertype voor een identiteit. Omdat het Sportpark toegankelijk is voor iedereen en het complex best groot is, heb ik besloten voor een dikke letter. Mont Heavy is een krachtig moderne font die je op veel vlakken kunt gebruiken. Voor een plain tegenhanger heb ik gekozen voor Montesserat (Google Font).
Less is more. Denk dat met deze stijl een hele unieke kant van sport benaderd. Het voelt lief, gezond, blij en groots. Daarbij denk ik ook dat deze vormgeving kan evolueren.
Plattegrond
Ook werd er een opmaak/design van een plattegrond gevraagd. Aan mij de vraag, hoe gaan we dit zo efficient mogelijk op canvas krijgen. Alhoewel dit een mock-up is, wil ik bij de echte aanvraag zeker deze kant op. Wellicht missen er nog een paar kleine belangrijke dingetjes, maar dat zal met de aanvraag wel komen.
Map / Wayfinding
Ook werd er voor deze opdracht bewegwijzering gevraagd. D.m.v. ene plattegrond en bordjes hopen we alle bezoekers op de juiste plek te sturen. Hier komen de kleuren weer heerlijk goed van toepassing. De donkere grijs met sport geel als hoofd gevolgd door de verschillende takken van sporten. Als de Sportpark commisie kiest voor zulke borden, zou ik er 3 van laten maken. 2 voor beide openingen en 1 voor in het midden van het sportpark.
Dit is tevens een welkoms bord. Hier raakt men meteen in contact met de huisstijl. Hier leert men dat Oranje staat voor atletiek en groen voor voetbal. In mijn optiek heel erg belangrijk.
Ook lijkt het me erg handig om straatstickers te gebruiken. Dat iedere route zijn eigen kleur krijgt. Deze manier hoeven mensen alleen naar de grond te kijken om te zien welke route ze nemen.
Dit is tevens een welkoms bord. Hier raakt men meteen in contact met de huisstijl. Hier leert men dat Oranje staat voor atletiek en groen voor voetbal. In mijn optiek heel erg belangrijk.
Ook lijkt het me erg handig om straatstickers te gebruiken. Dat iedere route zijn eigen kleur krijgt. Deze manier hoeven mensen alleen naar de grond te kijken om te zien welke route ze nemen.
Vlaggen
Ook niet geheel onbelangrijk zijn de vlaggen. De vlaggen van het Sportpark zijn zelfs goed vanuit de auto op de N3 te zien. Dit is een prima manier om je te uiten. Via deze weg wil jij de wereld laten zien dat je van uiterlijk bent veranderd! Deze mockups zijn niet final. Ik heb geen idee wat Sportpark Commissie op de vlaggen zou willen, maar dit is een voorstel.
Ik zag dat er minimaal 8 vlaggenmasten waren. Dit bied ruimte om elke tak van sport te laten zien! Dit samen met de welkomspalen kunnen een hele goede indruk geven.
Ik zag dat er minimaal 8 vlaggenmasten waren. Dit bied ruimte om elke tak van sport te laten zien! Dit samen met de welkomspalen kunnen een hele goede indruk geven.