A Month of Magic
A month of magic. Dit is een persoonlijke werktitel. Mij werd gevraagd om in 3 dagen een "nieuwe" stijl te verzinnen voor Winter Wonder Week(s). Normaal is dit evenement altijd 1 week voor kerst. Dit keer beginnen we vroeg in december. Om mensen thuis langer het "goede" gevoel te geven, denk ik dat deze actie mede daarom verplaatst is. Aan mij de taak om een stijl neer te zetten die voor de gehele maand werkt.
Geïnspireerd op Disney's Make-a-Wish
Geïnspireerd op Disney's Make-a-Wish
Naar mij weten is dit de 9de keer dat dit online event word gehouden. Als vaste vormgever van GamePoint B.V. heb ik al deze keren vorm gegeven. De eerste paar Winter Wonder Weken (lees hierna als WWW) hebben zich kwa stijl altijd buiten afgespeeld. Dit omdat we deze actie los wilde koppelen van het warme Kerstmis later in de maand December. Zo zag je in de eerste paar jaren Binky, Wordy skiend van een berg af gaan. Heel weinig 'wonderlijks' als je het mij vraagt. Wel hebben we voor deze eerste versies al een bepaald gevoel neergezet wat mensen leuk vinden.
Voor mij begon het gevoel van Wonderlijk pas met de WWW van 2016. Hier werd het gevoel van de evenement naar binnen gebracht en met sterke complementaire kleuren gewerkt. Dit werkte in mijn optiek heel erg goed.
Helaas verpaatste het evenement zich in het jaar 2018 weer naar buiten. Je ziet in dit jaar duidelijk dat het chaos werd kwa vormgeving. Buiten (blauw) werd gek gemengt met het warme binnen (bruin - rood - geel) dit zorgte in mijn optiek voor een verstoord beeld.
Vorig jaar (2019) was het idee om WWW in het Candy thema te gooien. Met het lanceren van onze mini-game Bingo Road zou dit samen vallen in een éénduidige vormgeving. Al had ik graag gewild dat het uitwerkte zoals ik had bedacht is het toch net niet geworden.
Dit jaar gaan we al het beste van alle jaren combineren. Warm, wonderlijk, winter, mooiste maand, einde jaar. Het moet een heerlijk gevoel geven!
Helaas verpaatste het evenement zich in het jaar 2018 weer naar buiten. Je ziet in dit jaar duidelijk dat het chaos werd kwa vormgeving. Buiten (blauw) werd gek gemengt met het warme binnen (bruin - rood - geel) dit zorgte in mijn optiek voor een verstoord beeld.
Vorig jaar (2019) was het idee om WWW in het Candy thema te gooien. Met het lanceren van onze mini-game Bingo Road zou dit samen vallen in een éénduidige vormgeving. Al had ik graag gewild dat het uitwerkte zoals ik had bedacht is het toch net niet geworden.
Dit jaar gaan we al het beste van alle jaren combineren. Warm, wonderlijk, winter, mooiste maand, einde jaar. Het moet een heerlijk gevoel geven!
Logos
In de afgelopen 9 editities van Winter Wonder Week hebben we al heel wat verschillende logos gehad. We hebben van al die logos tot nu toe 1 herbruikt.
Hier het logo van 2016-2018
Hier het logo van 2019
We hebben het logo van WWW 2016 - 2018 gewisseld voor een nieuwe omdat het heel slecht te lezen was en deze bijna niet te vertalen was. We wilde hier een logo voor in de plaats die meer winter aanvoelde en meer met de prijzen om het festival heen. Deze willen we weer gebruiken voor 2020.
Hier het logo van 2016-2018
Hier het logo van 2019
We hebben het logo van WWW 2016 - 2018 gewisseld voor een nieuwe omdat het heel slecht te lezen was en deze bijna niet te vertalen was. We wilde hier een logo voor in de plaats die meer winter aanvoelde en meer met de prijzen om het festival heen. Deze willen we weer gebruiken voor 2020.
Kleuren
Welke kleuren zouden we moeten kiezen? Over de jaren heen is het van donker-paars, naar fel blauw, naar bordeaux rood gegaan. Aangezien we het gevoel van 'A Million Whishes' van Disney willen creeeren, is het misschien ook goed om te weten welke kleuren zij gebruiken. Over algemeen is het voor Fantasy, Mystery, Christmas een vast kleuren palet. Een bedrijf die deze kleuren voor alles gebruikt is Blizzard.
Omdat het gaat over een gehele maand, heb express gekozen om niet alleen goud en rood en groen te gebruiken. Deze kleuren zijn heel intens en na een paar dagen heb je alles wel gezien. Niets kan deze kleuren toppen. Bewaar die, mijn advies, voor de kerst-sale zelf.
Om eenheid te creeren in het palet lopen alle kleuren naar geel. Zoals je ziet is het geel extreem duidelijk tegenover zijn donkere voorganger.
De hoofdkleuren Rood en Goud/Geel doen vele mensen ook denken aan Goede tijden Slechte tijden. Dit is dan ook het publiek wat we willen aanspreken.
Omdat het gaat over een gehele maand, heb express gekozen om niet alleen goud en rood en groen te gebruiken. Deze kleuren zijn heel intens en na een paar dagen heb je alles wel gezien. Niets kan deze kleuren toppen. Bewaar die, mijn advies, voor de kerst-sale zelf.
Om eenheid te creeren in het palet lopen alle kleuren naar geel. Zoals je ziet is het geel extreem duidelijk tegenover zijn donkere voorganger.
De hoofdkleuren Rood en Goud/Geel doen vele mensen ook denken aan Goede tijden Slechte tijden. Dit is dan ook het publiek wat we willen aanspreken.
Fonts
Fonts zou eigenlijk niet een probleem zijn. We hebben immers al 9 keer WWW gecreeerd. Toch vergt dit weer een beetje tijd van mij. Ik ben meer van de modernere Kerst fonts. Andere zijn weer meer van van een ouderwetse Script. Voor deze WWW denk ik dat se moeten kiezen voor een gulde middenweg. Net als Netflix's zijn content, maken ze dit op d.m.v. een simpele font-logo. Dit is niet anders dan een font gepositioneerd zodat het op een logo lijkt. Heel makkelijk en erg makkelijk voor localisatie.
Download the fonts:
Font BushCraft
Local Brewery
For Rubrik New you need to activate it trough Adobe fonts
Download the fonts:
Font BushCraft
Local Brewery
For Rubrik New you need to activate it trough Adobe fonts
"Dit is heel makkelijk voor localisatie"
Content/Art
Waar we ieder jaar toch het meeste tijd aan kwijt zijn is het vormgeven van alle assets. Hoe meer graphics hoe meer werk. Less is more EASY. Omdat het een extreem druk evenement is, denk ik dat we de gebruikers juist overzicht moeten bieden i.p.v. een en al graphic. Meer graphic betekend ook meer kleuren verschil. <-- we moeten willen dat mensen het gevoel gaan krijgen wat wij hen aanbied. Zoals eerder door marketing werd aangekondigd: "MESSAGING IS KEY. Maakt bijna niet uit hoe de graphic er uit ziet, als de tekst maar duidelijk is." Nu is dit leuk voor sommige promoties, maar dit evenement verwachten heel veel mensen wel iets.
We maken ons leven makkelijker. In mijn style stel ik voor om een 3 laags systeem te gebruiken.
Top laag: Heading, Messaging, Logo
Midden laag: Gradient
Onderste laag: 1 smart object
Hierdoor is het makkelijk om 1 stijl te waarborgen en deze, als het moet aan te passen.
Smart object
Omdat de graphic nu op de onderste laag zit, maakt het eigenlijk niet heel veel uit hoe deze er uit ziet. Door de template oogt het altijd overzichtelijk. Dit maakt heel veel tijd vrij omdat je niet elke graphic hoef te herpositioneren.
We maken ons leven makkelijker. In mijn style stel ik voor om een 3 laags systeem te gebruiken.
Top laag: Heading, Messaging, Logo
Midden laag: Gradient
Onderste laag: 1 smart object
Hierdoor is het makkelijk om 1 stijl te waarborgen en deze, als het moet aan te passen.
Smart object
Omdat de graphic nu op de onderste laag zit, maakt het eigenlijk niet heel veel uit hoe deze er uit ziet. Door de template oogt het altijd overzichtelijk. Dit maakt heel veel tijd vrij omdat je niet elke graphic hoef te herpositioneren.
"Messaging is key" of "Vorm volgt functie!"
Conclusie
Mij werd gevraagd om een idee voor een nieuwe stijl neer te zetten. Alles in trent van Disney's Million Wishes. Heb dit toch wel redelijk goed aangepakt en ik denk dat deze stijl makkelijk in gebruik is. Daarbij geef het de nodige warmte en het benodigde kerst gevoel!
Happy Christmas!
Happy Christmas!
"Happy Holiday"