Lennart Poort | 30 januari
Een paar van mijn lezers zullen denken: " Waar heeft hij het nou over?!". Dit stuk gaat over hoe een logo getoond moet worden en over het vaak verkeerd getoond word. Als je deze techniek beheerst ben je meteen een stuk meer kundig en zal je deze grove fout nooit meer maken.
Wat is diapositief? Het is 'Inverse' (CTR-i) in Photoshop, het zijn die nare horrorachtige jaren '90 posters, en het zijn de simpele zielen onder ons. Nee even serieus, diapositief is het uitgespaarde element van negatief.
Vaak bestaan logo's uit 1 kleur. Vaak met een simpele 'compound' shape worden deze op verschillende achtergronden getoond. Waar de vormgever ontwerpt op een lichte achtergrond, word het logo later soms ook op een donkere achtergrond getoond. Als de vorm zelf niet iets fysieks uitbeeld is dit vaak geen probleem. Het probleem ontstaat als het uitgespaarde verwacht dat er een lichte of donkere achtergrond achter zit.
Ik leg dit principe even uit in een extreem simpel voorbeeld.

Links positief, rechts negatief

Afbeelding 1; Goed werkend logo (vierkant) op een positief (wit) en op negatief (zwart).
Het word al wat lastiger als we met meerdere vormen en kleuren werken.
Nu tekenen we alleen de omlijning van een vierkant. Misschien heet dit bedrijf 'CHECKERS', 'CHECKBOX' of iets in die trant.
Als je het logo letterlijk op een donkere achtergrond zet, verander je de shape. Van een omlijnende vierkant is het in het negatief een klein gevulde vierkant.

Afbeelding 2; Niet werkend logo (lijn) op een positief (wit) en op negatief (zwart).

Afbeelding 3; Goed werkend logo (lijn) op een positief (wit) en op negatief (zwart).

Afbeelding 4; Extra element (lijn) op een positief (wit) en op negatief (zwart).
Hey, maar dit is vreemd. In het vorige voorbeeld kozen we namelijk wel voor de negatieve verzie van de uitlijnende vierkant.

Afbeelding 4; Niet werkend op een positief (wit) en op negatief (zwart).

Afbeelding 5; Extra (lijn)toegevoegd op een positief (wit) en op negatief (zwart).
Voorbeelden van bedrijven die op deze manier werken zijn: VOLCOM,

De basis regel is: Als ergens in een 1 kleurige logo uitsparingen zijn die contrast, highlights of schaduwen moeten voorstellen, of uitsparingen die een realistisch een donker of wit object voorstellen.
We nemen even het voorbeeld van MailChimp. Dit, fantastische, logo heeft eigenlijk alle ingrediënten waarom het bedrijf genoodzaakt is om met 2 logos te werken.

Afbeelding 6; Hier zie je at er gebeurd als je het logo van MailChimp op een negatief zet.

Afbeelding 7; Een nodige aangepast logo voor een negatief.

Alweer een voorbeeld van een logo wat een diapositieve versie van zichzelf moet hebben.

Het kan, in sommige gevallen, zijn dat het contrast de focus veranderd bij een negatief.
Hieronder zie je een voorbeeld van het spel: UpTown Bingo.
Als je het origineel zou flippen voor het negatief, ziet deze er nog behoorlijk goed uit. Wat hier WEL gebeurd is dat de ballen van het negatief VEEL meer naar voren komen dan het origineel. Daarbij zijn Bingoballen altijd een kleur en het cijfertje van een bal word op een wit ronde vlak getoond. Hierdoor is de keuze gevallen om de ballen donker te houden en meer in lijn met het woord Uptown te zetten.



Hieronder enkele voorbeelden van bedrijven die fout gebruik maken van hun logo. Nogmaals dit gebeurd vaker dan we denken en zo'n fout is dan ook snel gemaakt. Dit is puur ter illustratie van hoevaak het verkeerd gaat.



