Sprits Conceptbureau
Lennart Poort | 31 maart 


Na een afwezigheid van een aantal weken van mijn  bedrijf Sinisters, is het tijd om de draad weer op te pakken. Vanwege de verbouwing, besloot ik het iets rustiger aan te doen met Sinisters. Nu de rust wederkeert is, is er ruimte in mijn hoofd voor het volgend project. SPRITS! 

Sprits (Jasper Stamm) benaderde mij eind december. De vormgeving van Tij Festival sprak hun enorm aan en besloten ze daarom contact met mij te leggen. Die periode was het vrij druk, dus het duurde even voordat we in contact met elkaar kwamen.

Bij de eerste meeting legde Stamm haarfijn uit, wat en waarom ze mijn hulp nodig hebben. 
Sprits in een Conceptbureau pur sang. Zoals het merkkompas aangeeft:
"Sprits ontwikkelt unieke, vernieuwende concepten die bijblijven."
Dit moet overkomen bij de potentiële nieuwe klanten. Je wilt je nieuwe klanten imponeren met een idee die je kunt verwezenlijken. Als antwoord op de vraag welk stijl moet Sprits moet zijn. het moet een unieke stijl zijn die bij blijft. 

Sprits huidige vormgeving verteld dit verhaal nog niet. 3 olijke personen die vanuit hobby en passie een avontuur aangaan en samen een chemie hebben wat grootse dingen neer kan zetten, moet de uitstraling zijn.

Het koekje

Bij de eerste meeting moest ik het toch eventjes vragen. Sprits?! Het koekje?
Het koekje, ja. Ze waren met elkaar aan het brainstormen onder het genot van een kopje koffie en een Sprits koekje. Daar is het van afgeleid. Daarbij moet ik zeggen dat Sprits wel lekker bekt. 1 lettergreep, snel en krachtig. Maar het heeft wel iets schattigs omdat het een koekje is. 

In de weken die volgde ben je natuurlijk bezig met het bedenken welke kant het op moet. Zelf besloot ik ook iets vaker wat Sprits koekjes te eten en op de een of andere manier bij elke supermarkt bij de koekjes afdeling, ga je toch eventjes opzoek welke Sprits koekjes er zijn.

Wat mij opvalt is dat het concept van Sprits koekjes vrij sterk is. Het een erg herkenbare soort vorm. Vanwege de koekjes gespoten worden uit een spuitzak, hebben ze allemaal een ander patroon maar dezelfde style! Dit is reuze interessant.

Persoonlijk vind ik de kleur van een Sprits koekje erg lekker er uitzien. Het is toegankelijk, het is een brede kleur, het past bij een hoop andere kleuren. 

Wat als we het koekje als basisstijl houden voor de vormgeving van Sprits Conceptbureau? Een klein subtiele hint, dit je niet meteen ziet maar wel een soort van proeft.

Graag wil ik de 3-eenheid van Sprits (Jasper, Caroline en Gabien) in de stijl verwerken. Wat als we elke keer patronen door de huisstijl laten voorkomen die bestaan uit 3 "toeflijnen" (geen idee hoe ik het anders kan benoemen).


De Kleuren

Geïnspireerd op het Sprits koekje ben ik opzoek gegaan naar een gepast kleuren palet. Omdat aardse organische kleuren helemaal hip is, sluit dit natuurlijk erg goed aan. Maar we moeten niet een TÉ braaf imago creëren. Om even dat pittige accent op de branding te gooien heb ik wat goede complementaire kleuren erbij gehaald. 
De naam 'Outstanding Red' heb ik niet voor niets verzonnen. Dit bijt op een vriendelijke manier de rustige kleuren 'Cookie Yellow' en 'Glazy Pink'. Deze namen heb ik zelf verzonnen, maar het is fijn om een kleur een naam te geven, dan weet je makkelijker wanneer je welke kleur moet gebruiken.

Uiteraard voor typography en line-art moet er een zwartachtige kleur gekozen worden. Om een balans te creëren buiten de rood tinten zou ik kiezen voor een donkere blauwe kleur. 

Wat opvalt is dat ik voor de PMS kleuren zowel voor een uncoated als een solid coated verkiesbaar stel. Ik zie al stoffige Toat bag's voor met een FEL glanzende opdruk in outstanding Red!
Sprits de Octopus

Er zijn weer wat weken voorbij gegaan, waarbij er veel veranderd is. Hoe we in het begin helemaal lyrisch over de patronen van het sprits-koekje waren, zet mij het nogal te denken. Wat voor een identiteit heeft Sprits dan? En wat zegt dit over hun bedrijf? Deze vragen spookte in mijn allemaal in het hoofd. Er moet een uniek 'iets' zijn wat het verhaal verteld van wie Sprits zijn en wat ze doen. Een personificatie misschien? 

Tijdens het ontwerpproces van de Sprits patronen vond ik 1 vorm op een Octopus lijken. Het vormpje had iets unieks. "Het stak boven de rest uit... ". 
Meteen kwam de documentaire 'My Octopus Teacher' naar boven. Wacht eens even. Een octopus heeft 3 harten. *SNAP*. Erg enthusiast ging ik verder met deze vormen om een solide octopus vorm te krijgen, met een hele kleine hint naar de sprits patronen.

Waarom een octopus perfect voor Sprits is. 

Octopus heeft 3 harten.
Sprits bestaat uit 3 gepassioneerde personen. Het bedrijf is de organische vorm van deze 3 personen. Omdat de octopus 3 harten heeft, lijkt mij het leuk om dit in de huisstijl te verwezenlijken. Alle iconen, vormen o.i.d. komen altijd terug in 3-voud! 

Octopus is zeer intelligent.
Dit spreekt voor zich. Verteld meteen jullie achtergrond in de bibliotheek.
Lezen in kennis. 

Veelzijdig diertje.
Met de 8 armen, kan een octopus bijzonder veel in het dierenrijk. Hij is vindingrijk, sluw, snel, slim.

Herkenbare vorm.
Het heeft een zeer unieke vorm. Het is een herkenbare, vrolijke vorm. 

Na een 2de meeting is Sprits akkoord gegaan om deze weg te bewandelen. 
Lettertype

Voor deze opdracht zoeken we een origineel, serieus doch speels, leesbare lettertype. Door de achtergrond van de drie, dacht ik meteen aan een Serif font. Door de schreven krijg je een getypt uiterlijk. Toch niet voor zo'n font gekozen omdat de nadruk op het icoon moet blijven. Doormiddel van een font te kiezen met Standalone letters, krijg je een heel gaaf orderlijk gevoel. Met Signal Mono zijn alle letters stand alone en krijgt elke character een grafisch gevoel. De bedoeling is dit lettertype te gebruiken zowel voor het Word logo als titels. Het font is heel makkelijk in gebruik. Je hoeft geen letters te kernen. Omdat ik het font zelf iets te lang vind, heb ik he tlettertype een hoogte van 90% van het origineel gegeven. 
Om het ruimtelijke te behouden, raad ik Sprits aan om de interlinie (regelafstand) ongeveer een 2/3 van een letter te houden.
Naamgeving

Nu moeten we het woord Sprits Concepten, Sprits Conceptbureu etc. koppelen aan het logo. Lastige van deze opdracht vind ikzelf dat ik niet het gevoel heb dat de naam Sprits Concepten helemaal vast staat. Daarom zie je in de volgende afbeeldingen de titel nog weleens veranderen.